Teach for Slovakia, alebo ako ešte viac ponížiť slovenské školstvo

Autor: Marcel Burkert | 17.2.2019 o 18:14 | (upravené 19.2.2019 o 9:43) Karma článku: 3,10 | Prečítané:  1648x

Ako je už známe, v niektorých „problémových slovenských školách“, v ktorých prevažujú deti zo sociálne odkázaných rodín, už niekoľko rokov, v rámci nadnárodného projektu, ktorý vznikol v USA,

pôsobí namiesto kvalifikovaných učiteľov určitý počet čerstvých, mladých, ambicióznych, odhodlaných a zároveň najlepších absolventov rôznych prestížnych univerzít sveta, ktorí dali prednosť ušľachtilému cieľu - pomáhať najchudobnejším, na úkor odštartovania kariéry vo svojich, oveľa lepšie platených oboroch. Teda deti učia budúci ekonómovia, budúci biznismeni, diplomati, architekti, politológovia, herci, žurnalisti, atď., ale najlepší vo svojich odboroch; teda aspoň podľa výsledkov, ktoré dosiahli na univerzite. V budúcnosti sa o nich predpokladá, alebo dokonca očakáva, že budú vodcami, opravujem, lídrami, pozitívnymi ťahúňmi spoločnosti, samozrejme vrátane riešenia problémov v školstvách a tých krajín, ktoré sa do projektu zapojili, ak práve z nich títo absolventi pochádzajú, alebo sa do nich vôbec vrátia po skončení učiteľského projektu, v ktorom môžu pôsobiť max. 2 roky. Dlhšie by to aj tak vydržal len máloktorý.

Vychádza sa z toho, že ak títo „lídri“ úspešne zvládnu dvojročné pôsobenie napr. na ZŠ v Jarovniciach, ktorú z drvivej väčšiny navštevujú deti z tamojšej osady (ktorá by už mohla byť z hľadiska počtu obyvateľov pomaly aj mestom), a teda ide o deti zväčša sociálne odkázaných rodičov, vyrastajúcich v ťažkých a pre ľudí až v nedôstojných životných podmienkach (veď napokon môžete sa ísť presvedčiť na vlastné oči), potom už, údajne, zvládnu všetko.

Prečo si to ale špičky nášho Ministerstva školstva (MŠ SR), ani náš prezident Kiska (ktorí projekt podporujú), ani lídri politických strán, a ani zástupcovia Teach for Slovakia (TfS) nemyslia aj o kvalifikovaných učiteľoch, ktorí na „problémových slovenských školách“ pracujú dlhé roky, nevedno.      

Ambíciou projektu TfS na Slovensku je naštartovať pozitívne zmeny v školstve. Toto sa ale nepodarilo nenaštartovať ani učiteľskými štrajkami, ani trvalo klesajúcou vedomostnou úrovňou žiakov slovenských ZŠ a SŠ, ktorá sa v medzinárodných porovnaniach prepadáva hlbšie a hlbšie. Politické špičky netrápi ani len to, že hromada absolventov slovenských VŠ, ktorí vyštudovali za peniaze slovenských daňových poplatníkov, zúročujú svoje vedomosti v zahraničí, zatiaľ čo na Slovensku nevieme obsadiť stredoškolské, alebo „učňovkárske“  neobsadené pracovné miesta v našich automobilkách, ani v remeslách, zvlášť technických smerov. Reforma školstva, s víziou presahujúcou aspoň jedno volebné obdobie, je u nás ešte menej pravdepodobná, ako to, že Slovensko niekedy vyhrá MS vo futbale. Nehovoriac o kozmetickom zvyšovaní platov učiteľov o 6, či o 10% riešiace len to, že vyrovnáva infláciu. Preto potrebné zmeny v školstve len sotva môžu naštartovať nekvalifikovaní učitelia z TfS.

Eufória z ich pôsobenia, minimálne u nás v bratislavskej Dúbravke, kde pôsobia na ZŠ Nejedlého, prevažuje. Aspoň podľa e-mailov, ktoré ako poslanec dostávam od tých, čo chcú tento projekt na škole zachovať, čoho podmienkou je, že z obecného rozpočtu naň vyčleníme 30.000 eur, čo pre našu 3. najchudobnejšiu bratislavskú mestskú časť nie je málo; zvlášť keď po novom budeme musieť hradiť nie malými finačnými čiastkami Ficove „obedy zdarma“.

Neskúmal som, či existujú od rodičov žiakov školy, a ostatných učiteľov školy, aj negatívne skúsenosti s TfS na tejto škole, ale ako učiteľ a bloger považujem za svoju „povinnosť“ poukázať aj na druhú stránku veci, a to konkrétne na to, že (aj) týmto projektom sa len prekrývajú skutočné problémy školstva a odďaľujú sa ich riešenia, pričom sa vytvára ilúzia, že MŠ SR atď. robia, čo môžu..., len aby pozdvihli naše upadajúce školstvo!...

Čiastkové úspechy TfS nič zásadné nevyriešia. Projektom TfS odoberáme prácu kvalifikovaným učiteľom. A v prípadoch, že o učiteľské miesta na „problémových školách“ kvalifikovaní učitelia nemajú záujem, nemôžme predsa donekonečna riešiť nedostatok kvalifikovaných učiteľov na týchto školách tým, že výplaty nekvalifikovaným budú z podstatnej časti vykrývať sponzorské dary, občania a obce zo svojich prevažne chudobných rozpočtov. A byť pomaly za triedneho nepriateľa, alebo bezcitného hrobára základnej školy, v prípade, že ako miestny poslanec za špeciálnu finančnú podporu z rozpočtu obce pre takú školu nezahlasujem, lebo to vnímam ako suplovanie funkcie štátu samosprávou, nesystémové riešenie, predlžovanie agónie, a celé mi to príde ako nejaký druh vydierania zo strany MŠ SR, resp. štátu, v štýle:

Ak problémové štátne školy finančne z podstatnej časti nepodporia sponzori, občania a samosprávy, necháme tie školy padnúť. Je to na vás, nie na nás! Aj keď by to samozrejme malo byť na nás. Vaše MŠ SR...

Deti sa tak stávajú akoby rukojemníkmi. Ak za danú finančnú pomoc zahlasujem, tak iba preto, lebo deti za alibizmus MŠ SR nemôžu a hrozí že sa daná škola zavrie ak na nej nebude mať kto učiť. Veď pred tým, než na ňu prišli učiť dobrovoľníci z radov nekvalifikovaných učiteľov, sa stávalo, že v jednej triede sa za jeden rok vymenili traja triedni učitelia.       

Dlhodobé riešenia ale nemôžu vzniknúť na báze dobrovoľníctva. Na Slovensku je dosť študentov a aj súčasných učiteľov, ktorí vidia v učiteľskej profesii svoje celoživotné poslanie. Mnohí z nich sú ale zo svojej cesty neustále odrádzaní. (Veď napr. učiteľ so 6 ročnou praxou na ZŠ má v čistom, aj po poslednom zvýšení platov učiteľov, 620 eur). Do nich má štát investovať!      

2. ČASŤ

Väčšina nižšie uvedených postrehov, tvrdení a názorov nepochádza z mojej hlavy, ale považujem za dôležité ich vyzdvihnúť, pripomenúť ich verejnosti, prípadne aj tým hore; v rámci svojich možností.

1. „Realizáciou projektu TfS v spoločnosti vzniká názor, že učitelia s dlhoročnou praxou nie sú schopní identifikovať a pomenovať problémy, ktoré je potrebné v školstve riešiť a  navrhnúť riešenia. Musia prísť lídri... pozrite tu: http://www.teachforslovakia.sk/teach-for-all/. Neviem o tom, aby sa niekto pýtal pedagógov, ktorí pracujú so žiakmi z nepodnetného, znevýhodneného prostredia, ako riešiť problémy, a už vôbec nie to, aby sa tie problémy riešili.“

2. „V spoločnosti vzniká názor, že s podporou MŠ SR a prezidenta SR učiť môže ktokoľvek. Aj keď v SR je v platnosti zákon, že učiť môžu výlučne iba kvalifikovaní učitelia. Problémy sú aj v zdravotníctve, to znamená, že liečiť by nemali len lekári, ale každý kto si myslí, že môže byť lekárom...:-( “

3. „Špičková znalosť angličtiny, ani najlepšie študijné výsledky na univerzite vo svojom obore, nezaručujú ani kvalitu človeka, ani učiteľa. Neviem, čo presne a čo všetko motivuje riaditeľov škôl, aby zamestnali nekvalifikovaného učiteľa z projektu TsF, ale stáva sa, že kvalifikovaným učiteľom nie je predlžená zmluva a sú prijatí ľudia z TfS; bez akýchkoľvek záruk.“

4. „Tento experiment sa po dvoch rokoch pre učiteľa TfS ukončí tak, že absolventi majú na výber - buď zostanú v školstve alebo sa rozhodnú ho opustiť a pokračovať v napĺňaní vízie cez iné oblasti, ako napríklad biznis, politika či médiá. Bolo by zaujímavé vedieť, koľkí za tie ,,ťažké peniaze“ čo sa v školstve zarábajú, na školách aj ostanú. Môžeme hádať. A čo ich vízia: ,,Našim dlhodobým cieľom je zlepšiť celkovú kvalitu vzdelávacieho systému“...??? To sú akí experti, keď za dva roky pochopia naše školstvo ako málokto iný, aby neskôr cez svoje kariéry v biznise, školstve, politike, či médiách boli motorom pre jeho zlepšenie...“

5. „Páni politici namiesto systémových reforiem a finančnej podpory školstva volia ako spásonosné pre školstvo radšej tieto, oveľa pohodlnejšie, ale žiaľ, nikam nevedúce cesty.“

https://domov.sme.sk/c/7919418/zakladatel-projektu-teach-for-slovakia-sme-uplne-odtrhnuti-od-reality.html

6. „Kiežby tých mladých ľudí, čo boli v TsF, skutočne vypočuli. Majú mnohé dobré nápady a myšlienky, ale obávam sa, že boli iba zneužití na promo akciu MŠ SR, veď ich tam nastrčili na stáž a nechali ich písať metodické materiály, ktorých sú milióny, a ktoré oni na ministerstve milujú ako spôsob utíšenia davu a budenia dojmu činnosti.“
http://www.minedu.sk/rozhovor-s-veronikou-klindovou-absolventkou-programu-teach-for-slovakia-a-stazistkou-na-msvvas-sr/
http://www.minedu.sk/rozhovor-s-lenkou-kozarovou-ucitelkou-programu-teach-for-slovakia-a-stazistkou-na-msvvas-sr/
http://www.minedu.sk/rozhovor-s-alexandrom-jakubcom-absolventom-programu-teach-for-slovakia-a-stazistom-na-msvvas-sr/

7. „Budúce generácie nám iste nepoďakujú za to, kam sme priviedli naše školstvo. Spomeniem len nedostatok financií v školstve, ktorý sa nám ako bumerang vracia hneď dvakrát - mladí ľudia nemajú záujem o našu profesiu, a preto za učiteľov často nejdú tí najlepší študenti. Nedostatok učiteľov viacerých aprobácií pociťujeme už v dnešnej, učiteľ (muž) je na mnohých školách už len vzorkou. Druhýkrát sa nám nedostatok financií vracia v podobe učiteľov dôchodcov, ktorí, z pochopiteľných dôvodov učia pokiaľ vládzu dôjsť do školy, lebo dôchodok, ktorý si za dlhé roky výkonu tejto profesie vyslúžili, je mizerný. Mladí učitelia nemajú kde začať, atď. atď. Jeden začarovaný kruh.“...

8. „Američan z Harvardu rok učiaci angličtinu deti "osadníkov" – wooow! Ale inak nejaký prínos? Na učiteľky z Dobšinej, kvôli ktorým sa pred kamery unúval s prázdnymi sľubmi sám súdruh minister, sa už dávno zabudlo.“ http://www.dobraskola.com/?tx_...

9. „Deti z osád majú možnosť (alebo povinnosť?...) chodiť denne do školy, kde dostávajú stravu, školské pomôcky a kopec ďalších vecí z našich spoločných daní - volá sa to korektne "pozitívna diskriminácia". Učia ich tam (v tých nepredstaviteľne ťažkých) podmienkach stovky učiteľov - denne a roky. Po týchto učiteľoch žiadna top firma nesiahne. Oni majú len jednu istotu - že lepšie to už nebude. Prosím prečítajte si list učiteliek z Dobšinej a ako sa následne pohol vesmír. http://romovia.sme.sk/c/702745...

10. „A nie len na učiteľky z Dobšinej, a ich veľmi užitočné posolstvo, štát kašle. Takýchto učiteliek je viac. Napr. Zuzana Zimenová a jej kampaň „Chceme vedieť viac“, ťahaný takmer výlučne z vlastných prostriedkov. Konceptu školstva sa venuje dlhodobo a jej návrhy sú použiteľné všeobecne, nie len na niekoľko škôl. Aj na ňu, resp. jej skúsenosti a návrhy MŠ SR kašle, zahraničné projekty sú totiž lepšie..., tie v ušiach občanov rezonujú viac, a ak podporíme práve tieto, dojem, že sa ako ministerstvo snažíme problémy riešiť, bude oveľa vyšší ako keď podporia nejakú Zuzanu...“

11. „TfS este ani nezacal a uz mal od ministerstva slubenu nemalu financnu podporu (neviem, ci ju dostal, ale aj tak). V oblasti vzdelavania ucitelov ale aj deti vo vylucenych oblastiach sa snazi posobit dost vela NgOciek a ziaden prislub ani ocenenie nedostali.“

„Strach nasich ucitelov bol prirodzeny - niekto nam pride na dva roky ukazat, ako sa to da, bude mat vsetku podporu, co potrebuje, viac financii (lebo ti mladi maju projektom hradene ubytovanie, plus plat), po dvoch rokoch to skonci...a my zas budeme ti, ktori to nezvladaju.“

12. „Verím, že "lídri" a "teachers" nadviažu na iné podobné úžasné projekty, ako napr. v Marhani pri Bardejove, kde sa osadníci v roku 2011 učili písať životopis na počítači (1 osadník=1 počítač). Koľkým a ako to naozaj pomohlo? O čo tu vlastne ide? Kde sú tie miliardy natečené do takýchto úžasných projektov o "sociálnej inklúzii marginalizovaných skupín"?" http://www.cas.sk/clanok/20389...

13. Realita nie je vôbec taká ružová, ako to videli reprezentanti TfS na svojej exkurzii v USA. Slovenským problémom nie sú ani druhy škôl a ani nadšenie učiteľov pre ich prácu. Riešenie problémov slovenského školstva nemožno založiť na pedagogickej turistike s cieľom zaplniť prázdne miesta svojho CV-čka. Slovensko hľadá učiteľov, ktorí chcú učiť a chcú v školách vydržať, pretože vidia učenie ako svoju celoživotnú misiu. Do nich investujme, pán prezident a pani ministerka!“

Súvisiaci článok: https://ondrejkascak.blog.sme.sk/c/455947/teach-for-what-o-diskusiach-o-skolstve-na-slovensku.html

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.


Už ste čítali?