Predvčerom bola v médiach uverejnená informácia, že vyšetrovanie daného prípadu realizuje úrad boja proti organizovanej kriminalite (UBOK) a to údajne bez toho, aby spolupracoval s inými zložkami polície pričom práve tieto môžu disponovať dôležitými operatívnymi informáciami, ktoré by mohli pomôcť pri objasnení vraždy. Navyše prvotnú ohliadku miesta činu a počiatočné úkony mal vykonať jeden útvar a následné úkony zas iný, čo poukazuje na nesystémovosť.
Ťažko posúdiť pravdivosť alebo nepravdivosť tejto správy, chcel by som ale v tejto súvislosti poukázať na niečo iné: Vecne príslušným úradom na vyšetrovanie vrážd pokiaľ viem je úrad justičnej a kriminálnej polície (UJKP) príslušného krajského riaditeľstiev PZ pod metodickým usmerňovaním ÚJKP Prezídia PZ. Človek nemusí byť odborník, aby vedel, že za vraždou nemusí byť organizovaná, či zločinecká skupina. Ak napriek tomu vyšetrovanie tohto prípadu je v gescii UBOK-u dochádza tu ku kompetenčnému sporu, čo môže spôsobiť zbytočné komplikácie, ktoré by mali byť vylúčené zvlášť pri počiatočných úkonoch a zvlášť u tak závažných prípadoch ako sú vraždy, kde často krát rozhodujú o úspechu alebo neúspechu vyšetrovania maličkosti.
Ak vraždy s nejasným motívom majú objasňovať úrady justičnej a kriminálnej polície KR PZ, potom je spochybnená opodstatnenosť existencie UBOK-u. Ak má takéto vraždy objasňovať UBOK, ale jeho vyšetrovanie nepreukáže organizovanosť skutku, tak aj v takom prípade je opodstatnenosť tohto úradu spochybnená. Tak to totiž býva u väčšiny prípadov, ktoré UBOK odhaľuje a objasňuje, že sa u nich nepreukáže organizovanosť. Tým chcem poukázať na neefektívnosť vytvárania úzko špecializovaných samostatných úradov polície, ktoré sa navzájom odlišujú na základe pochybných kritérií, ako je „organizovanosť a neorganizovanosť" kriminality. Z toho neraz vyplývajú kompetenčné spory ako aj to, že ľavá ruka často krát nevie čo robí pravá, alebo ešte aj tretia - úrad boja proti korupcii (UBPK), ktorý sa zaoberá nielen korupciou, ale aj závažnou ekonomickou kriminalitou, ktorá neraz môže súvisieť s nie jednou neobjasnenou vraždou. Pritom všetky tieto tri spomínané samostatné úrady často krát riešia tie isté, alebo súvisiace záujmové osoby alebo súvisiace prípady. Opakovane kladiem otázku, či nie je choré ak zločiny a zločinci sú medzi sebou v tak malej krajine akou je Slovensko poprepájané viac ako tí, ktorí majú proti nim bojovať a napriek tomu pri tom pôsobia oddelene na samostatných úradoch? Na preklenutie tejto nesystémovosti sa v polícii vytvárajú spoločné špecializované vyšetrovacie tímy.
Prečo sa podľa tohto "vzoru" nesystémovosti nevytvoria v polícii napr. aj tri samostatné dopravné policajné úrady? Jeden sa bude zameriavať na tých vodičov, čo prevážajú kontraband cigariet, druhý úrad len na opilcov za volantom a tretí bude zastavovať tých, ktorí jazdia na ukradnutých vozidlách. Prečo nie? Veď na podobnom nezmyselnom základe funguje aj UBOK Prezídia PZ. Čo na tom, že nikto vopred nevie, čo sa môže pri zastavení a kontrole vozidla zistiť? Rovnako ako nikto nevie na začiatku vyšetrovania mnohých (až na niektoré výnimky) aj iných závažných trestných činov povedať, či za nimi je organizovaný zločin alebo nie je.
Preto objektívnym kritériom podľa ktorého by sa mala určovať vecná príslušnosť medzi vyššími úrovňami polície by mali byť trestné sadzby u jednotlivých trestných skutkov. Presne tak, ako to funguje medzi obvodnými oddeleniami a okresnými riaditeľstvami PZ, resp. medzi inštitútom skráteného vyšetrovania a neskráteného vyšetrovania. Problémom tu však je to, že by sa UBOK a UBPK museli transformovať do tradičných štruktúr polície (podobne ako je tomu vo Francúzsku, Rakúsku a inde, ako som už opisoval v jednom z predošlých článkov) a mnohí funkcionári by tak stratili svoje lukratívne stoličky. Rovnako chýba aj odvaha ministra vnútra, ktorý by tak musel politikom a novinárom zdôvodňovať, že všetci tí, ktorí pracovali na závažných prípadoch na samostatných úradoch budú na nich pracovať aj naďalej, len pod inou hlavičkou, pričom sa takto ešte posilnia ich rady, nakoľko samostatné úrady si vyžadovali, alebo vyžadujú ďaleko väčšie náklady na svoju prevádzku. Tie ušetrené peniaze by boli oveľa užitočnejšie v priamom výkone služby. Ale načo hasiť to, čo človeka nepáli, nie? Minister si myslím vo všeobecnosti nechce robiť také opatrenia, kde by riskoval, že ich niekto zle pochopí alebo účelovo to proti nemu politicky obráti, aj keď by boli tieto opatrenia opodstatnené.
Ak má mať policajné prezídium aj naďalej vecnú pôsobnosť na vyšetrovanie závažnej kriminality (aj keď si neviem celkom dobre predstaviť ako efektívne môžu policajti z bratislavského prezídia vyšetrovať vraždu niekde na východe Slovenska, kde im chýba miestna a hlavne osobná znalosť) potom by to mal robiť maximálne len jeden úrad a nie tri (medzi ne počítam aj UJKP Prezídia PZ, ktorý cez vyšetrovacie tímy a cez svoje metodické a praktické pomoci krajským úrovniam má dosah aj na objasňovanie závažnej kriminality) a to bez ohľadu na to, či sa nakoniec u vyšetrovaných zločinov alebo podozrení z nich organizovanosť skutkov alebo korupcia zistí, alebo nezistí. Na to je však potrebné, ak už nie transformovať UBOK do UJKP Prezídia PZ, tak aspoň ho premenovať na úrad boja proti obzvlášť závažnej kriminalite s tým, že UJKP Prezídia by sa transformovalo do tohto úradu, kde by tvorilo nový odbor metodík, koordinácie a analýz, nakoľo ide viac menej o metodický úrad.
Doplnené 19.11.2010: Včera ma kontaktoval jeden, skôr nižší funckionár z UBOK, ktorý mi povedal, že tento úrad má výberovú pôsobnosť a teda ak napr. u vraždy nie je vylúčené, že za trestným činom je organizovaná skupina, tak sa danému prípadu venuje UBOK. Ja som na to reagoval, že u žiadnej vraždy, až na pár výnimiek (napr. u vrážd z afektu, kde už od začiatku vyšetrovania môže byť zrejmé pozadie skutku) nie je možné vylúčiť absenciu organizovanej kriminality. Ani u krádeží áut. Napriek tomu krádeže áut a mnohé iné veci rieši nielen UBOK ale aj UJKP. Na otázku, ktorú som položil už v perexe článku, kto je teda kompetentný objasňovať vraždy u ktorých je motív nejasný, a tento treba vyšetrovaním zistiť, neodpovedal.
PS. Verím tomu, že čím jednoduchšia organizačná štruktúra polície, tým môže byť efektívnejší jej výkon, vrátane objasňovania vrážd.