Rozhlasové stanice cestným pirátom pomáhajú ako môžu

Autor: Marcel Burkert | 15.2.2008 o 18:14 | (upravené 7.10.2014 o 19:05) Karma článku: 6,00 | Prečítané:  2055x

Na Slovensku zahynulo pri dopravných nehodách aj v roku 2007 niekoľko stoviek ľudí. Presnejšie 577. Je to o 60 ľudí viac ako v r. 2006. Medzi nimi 20 detí. Na cestách teda zďaleka nezomierajú len cestní piráti. Medzi tragicky zahynutými boli mnohí, ktorí dopravné nehody nespôsobili a žiaľ, aj v budúcnosti určite ešte budú mnohí, ktorí dopravné nehody nespôsobia a napriek tomu pri nich zahynú. Najčastejšou príčinou dopravných nehôd je privysoká rýchlosť, ktorá môže byť efektívne odhaľovaná iba pomocou vopred nevyzradených cestných kontrol.

Vážne dopravné nehody, vrátane tých so smrteľnými následkami, vznikajú aj pri dodržaní pravidiel cestnej premávky, pri chvíľkovej nepozornosti, nesprávnom odhadnutí situácie, podcenení bezpečnostných pravidiel, alebo pri miernejšom prekročení rýchlosti. To sú veci, ktoré sa môžu stať všetkým. Avšak tragické dopravné nehody vzniknuté z bezohľadnosti, alebo z domýšľavosti o svojich výnimočných schopnostiach, je niečo úplne iné. 

Je každému jasné, že rozhlasových redaktorov, ktorí  upozorňujú  na konkrétne merania rýchlosti a cestné kontroly (v konkrétnom mieste a konkrétom čase) počúvajú, alebo môžu počúvať aj cestní piráti, vrátane tých, ktorí sú pod vplyvom alkoholu. Preto je zarážajúce, že rozhlasové stanice (vrátane tých, ktoré sa považujú za seriózne) túto známu a vážnu skutočnosť ignorujú. Veselo a vytrvalo maria výkon cestnej kontroly a pomáhajú tak unikať zodpovednosti aj cestným pirátom ohrozujúcich životy iných, kde je len otázka času, kto bude ich najbližšia obeť. A spoločnosti to zjavne nevadí. Lebo väčšine je po vôli, ak sa vyhnú prípadnému plateniu pokuty za mierne prekročenú rýchlosť. Avšak, dajú sa takéto ujmy v peňaženkách porovnať s ujmami na životoch? A o životy tu ide! Veď nie je pochýb o tom, že prekračovanie rýchlosti a alkohol za volantom spôsobili a spôsobia mnohé tragické nehody.     

Je tiež jasné, že nie všetky hlásené cestné kontroly sú v danom čase aktuálne alebo skutočné. Ak by väčšina z nich mala byť neaktuálna alebo neskutočná, otázka znie, načo potom to upozorňovanie na konkrétne miesta v konkrétnom čase? Aj keby zásluhou dotyčných rozhlasových redaktorov bolo čiastočne zmarených  čo i „len“ 10% cestných kontrol a dopomohlo sa čo len jednému z cestných pirátov vyhnúť sa cestnej kontrole (a tým aj zodpovednosti za všeobecné ohrozovanie) skrze vyzradenia kontroly, je namieste tvrdenie, že rozhlasoví redaktori priamo alebo nepriamo pomáhajú cestným pirátom. Nehovoriac o tom, že nie je zďaleka vylúčené, že ak by takto neboli zmarené desiatky (možno stovky) cestných kontrol, mohlo byť predídené niektorým tragickým nehodám zapríčineným cestnými pirátmi v prípade, že by im boli včas zadržané vodičské preukazy.     

Rozhlasové stanice o ktorých je reč, tak robia buď zo zištného dôvodu, aby nestratili tých poslucháčov, ktorým sa takéto informácie môžu zísť, alebo to robia z ľahkovážnosti, či preto, lebo je to „v kurze“. Ak by im skutočne išlo o to, aby na cestách bolo menej dopravných nehôd a dodržiavala sa rýchlosť atď., nemarili by výkon cestnej kontroly. Neupozorňovali by teda na cestné kontroly vo vzťahu ku konkrétnemu miestu a času. Upozorňovali by na ne len vo všeobecnosti.   

Niekto môže namietnuť, či svetelné ukazovatele upozorňujúce na radary, nie je to isté? Bolo by to isté, ak by tie ukazovatele neboli tak stacionárne ako sú (na rozdiel od  pohyblivých policajných cestných kontrol). Ovplyvnia síce niektorých vodičov, aby v danom úseku (väčšinou len na úseku častých dopravných nehôd), dodržiavali prechodne rýchlosť, lenže zároveň to pre vodičov môže ľahko nepriamo znamenať,  že ak daný cestný úsek skončí môžu stratený čas dohnať prekračovaním rýchlosti na ďalších úsekoch, resp. môžu znovu ísť tak ako sa im zachce. Je veľmi otázne, či v konečnom dôsledku to má aspoň trochu pozitívny význam. Je dosť možné, že v celkovom meradle je to na škodu. Veď existujú štatistiky z ktorých vyplýva, že disciplinovanosť vodičov na cestách nestúpa (skôr naopak), aj keď tu máme tieto svetelné ukazovatele a dokonca aj „starostlivé“ rozhlasové stanice.  Bodaj by radary, na ktorých prítomnosť upozorňujú svetelné ukazovatele, nie len existovali, ale aj merali rýchlosť a hlavne aby takto zistená prekročená rýchlosť bola postihovaná, aj keď opak je tu skôr pravdou. A bodaj by radary boli na všetkých možných cestách, čo však ale nie je možné. A preto majú nevyzradené cestné kontroly nezastupiteľný význam. 

Na záver otázka na zamyslenie: Pripusťme, že by si bola alebo bol rozhlasovým redaktorom, ktorý bežne upozorňuje na konkrétne výkony cestných  kontrol. Robil by si to aj naďalej, ak by nejaký vodič pod vplyvom alebo pirát ciest usmrtil autom zavinene Tvoje vlastné dieťa? Pritom bolo by bolo dosť pravdepodobné, že tento sa v minulosti vyhol viacerým cestným kontrolám práve vďaka ich prezradeniu. Táto kontrola by možno zastavila jeho bláznivé počínanie...    

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Výzvy realitného trhu

Slovensko sedí na časovanej bombe. Následky pocítime všetci

Demografický problém nikto nerieši.

Priniesli si jadrové kufríky. Summit Bidena a Putina trval tri a pol hodiny

Lídri nevystúpili na spoločnej tlačovej konferencii.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Čo ukázalo odvolávanie Mikulca (komentár)

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


Už ste čítali?