Kto chce občanom slúžiť, musí si ich najprv kúpiť

Autor: Marcel Burkert | 23.10.2014 o 11:55 | (upravené 22.5.2015 o 17:28) Karma článku: 6,02 | Prečítané:  779x

Jednou z mnohých zvráteností fungujúcich v našej spoločnosti je to, že ak do volebnej kampane riadne nezainvestujete, spravidla nemáte žiadnu šancu, 

aby ste občanov oslovili a mohli im vo verejnej funkcii slúžiť.A to ani keby ste boli stelesnením čestnosti,  odbornosti, prirodzenej autority,  organizačných schopností, zdravej odvahy a ďalších pozitívnych kvalít, pre politikov "tak prirodzených"... 

Samozrejme, tak ako všade, aj tu existujú výnimky. V tomto prípade ide o osoby, ktoré sa vo volebnej kampani nemusia zvlášť zviditeľňovať lebo môžu čerpať z toho, že sú napr. známymi mediálnymi osobnosťami. Ale výnimky sú len výnimkami a preto na veci nič nevylepšujú. Nehovoriac o tom, že nestačí byť len známou osobnosťou, ale aj naplniť minimálne 4 vyššie uvedené predpoklady. 

Že slúžiť občanom spravidla nemáte šancu, ak do volebnej kampane riadne nezainvestujete, platí dokonca už od komunálnej úrovne pri voľbách poslancov do mestských zastupiteľstiev. Šanca byť zvolený sa už na tejto úrovni výrazne zvyšuje ak:

1. máte zvyšné peniaze na bilbordy a stovky drobných suvenírov pre voličov, 

2. ste ochotní dať, resp. vyhodiť na tieto veci peniaze, keďže šanca na zvolenie väčšinou nie je ani 20 percentná a  

3. nie je Vám proti srsti voličov "uplácať", resp. kupovať si ich pozornosť prostredníctvom drobných suvenírov a bilbordov.

Podobá sa to starému známemu "všimnému", resp. kupovaniu si "dôvery", sympatií, alebo prinajmenšom "pamäte", aby si občania pri krúžkovaní v deň D spomenuli na toho správneho kandidáta. Problémom pri tom môže byť len to, že tie suveníry sa valia z každej strany. Teda tých "správnych" je viac ako dosť...

Bilbordy a pod. predstavujú znižovanie mentálnej úrovne voličov  

Nie, neodsudzujem nikoho.  Ani nekritizujem. Ak niečo kritizujem tak je to systém, ktorý nás k tejto "malej nevinnej korupcii" tlačí. Osobne verím tomu, že väčšina kandidátov to  robí iba preto, lebo takto to robili a robia takmer všetci a preto nechcú byť znevýhodnení. V princípe je to podobné tomu, čo sa deje vo vrcholovom športe v ktorom rozhoduje fyzická výkonnosť. Tu takisto musíte siahať po niečom zvrátenom (dopingu) ak chcete pomýšľať na úspech. 

Avšak na rozdiel od profesionálneho športu je vo "volebnom športe" o jednu zvrátenosť viac. Lebo tým, že voličom sa podsúvajú drobunké úplatky, "všimné", nepriamo sa tým zároveň akoby chcela znižovať ich inteligencia, schopnosť správne sa rozhodnúť a, doplňujem z diskusie, aj ich mentálna výbava. Veď ak u ľudí v tak závažnej veci, ako sú voľby zástupcov do verejných funkcií, majú zavážiť nejaké zapaľovače, perá, sviečky, reflexné pásky a pod., tak o čom to je?

Nie náhodou o tom, že kandidáti nedôverujú voličom, že títo sa dokážu zodpovedne rozhodnúť aj bez týchto vecí?

Žiaľ realita je taká, že tí, čo chcú v komunálnych voľbách poslať do zabudnutia dinosaurov ktorí beztrestne tunelujú verejné statky a ovládajú obecné média, sú nepriamo nútení siahať k takýmto, povedal by som až k nedôstojným veciam pripomínajúcim "žobranie" o volebnú podporu. A to len preto, aby mohli ľuďom slúžiť. Pripadá mi to choré. A že to choré s veľkou pravdepodobnosťou naozaj aj je, tak tomu nasvedčuje veľmi častá nízka morálna a odborná úroveň našich volených zástupcov, ktorí bez nákladných volebných kampaní by sotva sedeli tam kde sedia.    

Snáď sa v budúcnosti dožijeme dôstojnejšieho, spravodlivejšieho a efektívnejšieho volebného systému, v ktorom by za kratší koniec neťahali tí, čo na volebnú kampaň nemajú, alebo sa s kupovaním si pozornosti a sympatií voličov nestotožňujú. Osoh z toho by mala celá spoločnosť.

Moja, možno pre väčšinu naivná predstava, ako by to malo byť, je, že každý kandidát by mal dostať rovnaký priestor v médiách na predstavenie sa, aby napr. uviedol príklady zo svojho života kedy ukázal odvahu obhajovať spravodlivosť a čestnosť, svoj program a ako ho chce zrealizovať, a od tej chvíle by bolo na voličoch či sa ho budú ďalej na niečo pýtať alebo nie pričom. Voliči by obdržali informácie kedy a kde sa je možno s tým alebo oným kandidátom stretnúť alebo ako ho môžu kontaktovať. Bilbordy, letáky, suveníry atď. by pritom boli samozrejme zakázané. Nešpatili by životné prostredie a kandidáti, ktorí sú na verejných funkciách, by sa v práci nezaoberali voľbami, ale tým, za čo berú plat. Na argument, že zvýhodnení by pri takomto systéme boli tí kandidáti, ktorí sú práve vo verejných funkciách, lebo mali a majú logicky oveľa väčší priestor v médiách na prezentovanie sa, je protiargument taký, že ich kroky, aj chybné, sú oveľa viac sledované a rozoberané, takže im to môže byť aj na škodu. A ak by sa ešte zákonom obmedzilo funkčné obdobie poslancov, starostov atď. tak daný argument by stratil na sile ešte viac.

Súvisiace články:

- Zákaz bilbordovej kampane - 1. krok k zrovnoprávneniu šancí kandidátov http://burkert.blog.sme.sk/c/292721/zakaz-bilbordovej-kampane-prvy-krok-k-zrovnopravneniu-sanci-kandidatov.html

- Ako sa rodí vôl? No predsa volením: http://marcelburkert.blog.idnes.cz/c/171355/Jak-se-rodi-vul.html

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

SVET

Rakúskym prezidentom bude holandský šľachtic z Ruska

Tiahnuce sa voľby vyhral Alexander Van der Bellen.


Už ste čítali?