Riešenie jadrovej bezpečnosti a kriminality "na francúzsky spôsob"

Autor: Marcel Burkert | 5.3.2014 o 0:15 | (upravené 12.6.2014 o 17:07) Karma článku: 3,75 | Prečítané:  727x

Ako už bolo uvedené v jednom z predošlých článkov tejto série, slovenskí policajní špecialisti, pôvodne určení „len" na riešenie environmentálnej kriminality, si ako vývesný štít vzali na svoje plecia aj zastrešovanie problematiky odhaľovania rádioaktívnych materiálov a iných nebezpečných látok pred ich možným zneužitím, ktorú dosadili, aspoň naoko, na 1. miesto svojho záujmu. Keďže na cca 3 ročnom, 1,5 mil. Eur drahom, viac menej školiacom projekte k jadrovej bezpečnosti, spolupracovali s francúzskou stranou a do Francúzska chodili na turnusy na školenia, je možné predpokladať, že aj za vzor systémového riešenia danej problematiky si vybrali práve francúzske riešenie, vrátane fungovania tamojšej policajnej mobilnej zásahovej jednotky na jadrové, chemické a biologické látky, v skratke CBRN. Zaujímavosťou pri tomto je to, že táto jednotka funguje úplne inak a na iných základoch ako jej slovenský náprotivok - odbor odhaľovania nebezpečných látok a environmentálnej kriminality policajného prezídia.

Ide o špecializovanú jednotku určenú výlučne na prípady spojené s výskytom alebo záchytom materiálov dvojakého použitia. Pozostáva zo 17 pracovníkov, ktorí sú okrem riaditeľa rozdelení do 4 skupín, ktoré sa striedajú v držaní 24 hodinovej pohotovosti. (Mimochodom u nás by útvar o takomto počte policajtov mal minimálne troch funkcionárov). Charakter tejto jednotky, aj keď patrí pod Gandarmerie, je v podstate medzirezortný, nakoľko svoje služby poskytuje všetkým rezortom, ktoré o ne požiadajú. Asistujú napr. aj pri vybraných športových udalostiach. Pracovníci tejto jednotky, aj keď sú policajtmi, ich činnosť je v mnohom podobná s činnosťou kriminalisticko-technických, resp. aj súdnych znalcov.

Zvrátenosť na zvrátenosť a definitívne spochybnenie poslania elitného úradu polície

Je normálne, ak odbor odhaľovania nebezpečných látok a environmentálnej kriminality ešte pomerne nedávno, ako zložka elitného výkonného policajného útvaru (ktorého názov bol ešte  donedávna „Úrad boja proti organizovanej kriminalite", dnes NAKA - Národná kriminálna agentúra) vykonával hromadu školení v rámci projektu jadrovej bezpečnosti, akoby bol zložkou nejakého školiaco-metodického útvaru? Pričom tie školenia sa ani netýkali organizovaného zločinu, a ak tak len okrajovo. Tomu nasvedčuje aj to, že boli určené hlavne pre bežných policajtov, ktorí riešenie organizovaného zločinu nemajú v kompetencii. Preto je zvrátené ak napriek tomu (za ministra Lipšica) došlo k začleneniu tohto odboru do výkonného útvaru, aj keď sa vedelo čomu sa hlavne venuje. Lenže na výkonnom útvare sú vyššie platy. Iný dôvod jeho preloženia nevidím. Týmto sa ale úplne spochybnilo opodstatnenie tohto elitného úradu (ktorý potom na začiatku r. 2013 radšej premenovali na menej bombastickejší názov - Národná kriminálna agentúra).

Samozrejme, už dávno pred tým sa vedelo, že veľká časť ak nie väčšina vecí, ktoré tento elitný úrad rieši, sa netýka kriminality organizovaného alebo inak závažného charakteru. A preto zrejme nebol problém s daným preložením.

Odbor odhaľovania nebezpečných látok a environmentálnej kriminality sa za staronového ministra vnútra Kaliňáka z elitného úradu napokon v r. 2013 vrátil späť na úrad kriminálnej polície, ktorý je viac menej metodickým, nie výkonným útvarom, no odbor si svoj pomerne silný odhaľovací názov ponechal. Rovnako si ponechal aj drahú nafasovanú techniku a výstroj na odhaľovanie nebezpečných látok, aj keď už nie je na výkonnom útvare, aj keď nie je typickým výkonným pracoviskom, nevykonáva 24 hodinovú pohotovosť, nie je schopný kedykoľvek v adekvátnej sile zakročiť tam kde je potrebné, ako je tomu napr. u francúzskeho "partnera". A navyše súčasne popri zastrešovaní jadrovej bezpečnosti pred zneužitím materiálov dvojakého použitia chce riešiť aj 3 veľké oblasti environmentálnej kriminality.

Ukážkové technické prostriedky ÁNO, zodpovednosť NIE

Ak na Slovensku existuje reálne riziko zneužitia materiálov dvojakého použitia, enviro špecialisti odboru odhaľovania nebezpečných materiálov a environmentálnej kriminality Prezídia PZ a tiež v tomto smere vyškolení policajti na okresných a krajských úrovniach mu sotva budú môcť zabrániť, lebo sa venujú mnohému inému súčasne a zároveň ničomu poriadne.

Ak za takéhoto stavu náhodou k nejakému zneužitiu dôjde, budú sa preto môcť ľahko odvolať alebo vyhovoriť na niektoré z vyššie uvedených subjektov, že zlyhali v 1. rade oni. Nehovorím, že to tak bude, ale tá možnosť sa bude priam ponúkať.

Tiež sa budú môcť brániť tým, že vyškolení policajti na jadrovú bezpečnosť okresných a krajských úrovní a jeden malý prezidiálny odbor, o sile menšieho oddelenia, t. j. do 10 ľudí, ktorý sa popri jadrovej bezpečnosti musí venovať ešte toľkým ďalším problematikám enviro kriminality, mohli mať logicky len minimálnu šancu niečomu zabrániť, resp. prípravu zneužitia nebezpečných materiálov včas odhaliť a že zodpovední funkcionári mali daný odbor viac posilniť personálne a na vine sú preto z polície ak už tak tí, čo ho neposilnili, aj napriek upozorňovaniu na hrozby zneužitia materiálov dvojakého použitia...

Samozrejme, nedá sa úplne vylúčiť, že zásluhou alebo prispením špecialistov, pôvodne „len" na environmentálnu kriminalitu (ktorí sa v rámci ministerstva vnútra rozhodli zastrešovať aj jadrovú bezpečnosť), budú niekedy odhalení teroristi plánujúci zneužiť jadrové či iné materiály dvojakého použitia, alebo že bude odhalené nejaké nelegálne obchodovanie so skutočnými rádioaktívnymi materiálmi, ktoré by mohli skončiť v rukách teroristov. Ale pravdepodobnosť, že tomu nejakým spôsobom prispeje projekt jadrovej bezpečnosti, realizovaný týmito špecialistami, je podľa môjho názoru minimálna až nulová.

Je to podobné tomu akoby sme sa nádejali, že riešeniu kriminality bielych golierov pomôžeme zdvojnásobením počtu policajtov na elitnom policajnom útvare, ich zásobením najmodernejšími počítačmi, niekoľkoročnými nákladnými školeniami, ale bez odpolitizovania polície a vykonania ďalších potrebných zásadných štrukturálnych zmien.

(Účelnosti spomínaného projektu jadrovej bezpečnosti vrátane "riešenia otázky", či jeho reálny výsledný efekt sa dal naplniť aj bez nákladného projektu s francúzskou stranou, bol venovaný samostatný článok na tomto blogu).

Nie len na škodu riešenia environmentálnej, ale aj tzv. jadrovej bezpečnosti, resp. kriminality

Relevantným funkcionárom policajného prezídia toto hranie sa na supermanov zo strany environmentálnych špecialistov (trúfajúcich si zastrešovať nie len problematiku neoprávneného nakladania s odpadmi, obchodu s chránenými druhmi živočíchov a rastlín, nelegálnych ťažieb v lesnom hospodárstve..., ale aj problematiku jadrovej kriminality, resp. odhaľovania nebezpečných látok) buď neprekáža alebo mu nevenujú pozornosť. 

Osobne si však myslím si, že toto hranie sa na supermanov škodí nie len riešeniu environmentálnej kriminality, ale aj riešeniu samotnej jadrovej bezpečnosti pred zneužitím materiálov dvojakého použitia, keďže policajné vedenie sa vďaka environmentálnym špecialistom domnieva, alebo sa môže domnievať, že bezpečnosť pred zneužitím materiálov dvojakého použitia je pod ich policajnou kontrolouale v skutočnosti to tak zďaleka nie je a sotva môže byť pri tak veľkom zábere pôsobnosti, kde sa rieši všetko, ale poriadne nič.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?