"Environmentálna bezpečnosť", pompéznosť a premnoženosť subjektov jadrovej bezpečnosti

Autor: Marcel Burkert | 21.1.2014 o 12:05 | (upravené 12.6.2014 o 17:09) Karma článku: 4,71 | Prečítané:  628x

V článku "Následky umelého zvyšovania vážnosti environmentálnej kriminality jadrovou kriminalitou" bolo odôvodňované, prečo je nie len neprirodzené, ale zrejme aj škodlivé ak špecialisti, pôvodne určení na boj s environmentálnou kriminalitou, zaradili na 1. miesto svojich priorít riešenie jadrovej bezpečnosti; čo vyplýva jednak z názvu ich odboru a jednak z ich niekdajšieho dokumentu, ktorý sa mal zapracovať do kapitoly „Vnútorný poriadok a bezpečnosť" programového vyhlásenia vlády.

V tomto dokumente figurovala eliminácia národno-bezpečnostných rizík v súvislosti s nukleárnym, biologickým a chemickým terorizmom na 1. mieste.

A aby to až tak nebilo do očí, tak pre tieto 2 rozdielne problematiky (boj proti poškodzovaniu životného prostredia a boj proti terorizmu, resp. jadrová, chemická a biologická bezpečnosť) sa umelo vymyslel pomerne bombastický a akčne znejúci „zjednocovací názov" - „environmentálna bezpečnosť".

Týmto sa zjavne sledoval, a zrejme sa ešte stále sleduje tento cieľ: Zvyšovanie vážnosti kriminality proti životnému prostrediu v očiach top funkcionárov policajného prezídia, resp. MV SR, ktorí rozhodujú o tabuľkových a funkcionárskych miestach a organizačnej štruktúre policajných úradov.

Pri tejto snahe sa vsádzalo na to, že pozornosť týchto funkcionárov sotva upútajú reči, ktorými by im niekto chcel vysvetliť napr. čo je to CITES a prečo je zlé, ak štát toleruje alebo neadekvátne postihuje nelegálne držby chránených papagájov a pod. Na nich môžu zabrať, ak už, tak údernejšie pojmy a vety ako napr.Špecialisti na boj proti kriminalite proti životnému prostrediu „musia" eliminovať aj národno-bezpečnostné riziká v súvislosti s nukleárnym, biologickým a chemickým terorizmom, možným teroristickým poškodzovaním a ohrozovaním prírodných zdrojov... a bez personálneho, funkcionárskeho a materiálneho posilnenia týchto špecialistov sa Slovensko vystavuje spomínaným národno-bezpečnostným rizikám... nikto iný sa na to lepšie nehodí...

Takže príslušní funkcionári polície v podstate boli nepriamo postavení pred toto rozhodnutie:

a) podporiť a zabezpečiť špecialistov na environmentálnu kriminalitu personálne, funkcionársky a materiálne a to nie len pre oblasť boja proti poškodzovaniu životného prostredia, ale aj pre odhaľovanie rádioaktívnych a jadrových materiálov v rukách nepovolaných, teda odobriť investície do vybudovania odboru odhaľovania nebezpečných materiálov a environmentálnej kriminality, resp. do projektu jadrovej bezpečnosti,

b) alebo nepriamo zvýšiť riziko ohrozenia národno-bezpečnostných záujmov, resp. environmentálnej bezpečnosti, a to minimálne v rámci Slovenskej republiky.

Otázne je, či boli, a ak áno, či boli dostatočne informovaní aj o tomto:  

Premnoženosť subjektov jadrovej bezpečnosti a ne/zodpovednosť špecialistov na environmentálnu kriminalitu

Na tak malý štát akým je Slovensko, sa jadrovou bezpečnosťou resp. problematikou materiálov dvojakého použitia u nás zaoberá pomerne dosť subjektov. Pri troche chcenia a vhodnej spolupráci je možné túto problematiku zvládnuť aj bez špeciálneho technického „vyzbrojovania" a vystrojovania polície a taktiež bez nákladných zahraničných školiacich policajných projektov v oblasti jadrovej bezpečnosti. Vytváranie podvojných štruktúr je, zvlášť pre tak malý štát akým je Slovensko, luxusom. Nehovoriac o to, že aj prezidiálni špecialisti na environmentálnu kriminalitu, neskôr aj na odhaľovanie nebezpečných materiálov, aj po skončení projektu jadrovej bezpečnosti a nafasovaní nie lacnej techniky si budú naďalej k prípadom, resp. zásahom volať na pomoc iné subjekty; čo aj sami potvrdili.

Zaujímavý je pohľad na zoznam subjektov, ktoré sa u nás zaoberajú jadrovou bezpečnosťou resp. problematikou materiálov dvojakého použitia, okrem spomínaných policajných špecialistov:

  • Výjazdové skupiny kontrolných chemických laboratórií Civilnej ochrany MV SR vykonávajúce meranie chemických a rádioaktívnych látok, či už v teréne alebo laboratóriu, a odber vzoriek,
  • Centrum rádiologickej, biologickej a chemickej ochrany Ministerstva obrany SR,
  • Odbor ochrany zdravia pred žiarením Úradu verejného zdravotníctva SR, výjazdové skupiny tohto úradu na danom úseku,
  • Úrad jadrového dozoru SR, z ktorého poverenia vykonáva firma HUMA-LAB APEKO, s.r.o. okrem iného poskytuje technickú a odbornú pomoc pri radiačných udalostiach, nehodách, príp. haváriách,
  • Chemické družstvo Záchrannej brigády Hasičského a záchranného zboru,
  • Colný kriminálny úrad,
  • SIS
  • VOS
  • a mal by aj odbor boja proti terorizmu Národnej kriminálnej agentúry.

Viaceré z vyššie uvedených subjektov majú o dosť lepšie predpoklady, či už personálne, odborné, alebo organizačné, na výkon činností, ktoré chcú na úseku jadrovej bezpečnosti vykonávať, a neraz dupľovať, pôvodne špecialisti na boj s environmentálnou kriminalitou. Napr. odbor boja proti terorizmu Národnej kriminálnej agentúry má lepšie personálne aj organizačné predpoklady na mapovanie nelegálneho obchodu s materiálmi dvojakého použitia. Výjazdové skupiny kontrolných chemických laboratórií majú oveľa lepšie predpoklady na zaisťovanie týchto materiálov. Atď. atď.

V tejto problematike existuje Spoločné medzirezortné usmerneniekvázi medzirezortná dohoda na zabezpečenie spoločného postupu činnosti pri záchytoch rádioaktívnych a jadrových materiálov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

SVET

Rakúskym prezidentom bude holandský šľachtic z Ruska

Tiahnuce sa voľby vyhral Alexander Van der Bellen.


Už ste čítali?