V tomto dokumente figurovala eliminácia národno-bezpečnostných rizík v súvislosti s nukleárnym, biologickým a chemickým terorizmom na 1. mieste.
A aby to až tak nebilo do očí, tak pre tieto 2 rozdielne problematiky (boj proti poškodzovaniu životného prostredia a boj proti terorizmu, resp. jadrová, chemická a biologická bezpečnosť) sa umelo vymyslel pomerne bombastický a akčne znejúci „zjednocovací názov" - „environmentálna bezpečnosť".
Týmto sa zjavne sledoval, a zrejme sa ešte stále sleduje tento cieľ: Zvyšovanie vážnosti kriminality proti životnému prostrediu v očiach top funkcionárov policajného prezídia, resp. MV SR, ktorí rozhodujú o tabuľkových a funkcionárskych miestach a organizačnej štruktúre policajných úradov.
Pri tejto snahe sa vsádzalo na to, že pozornosť týchto funkcionárov sotva upútajú reči, ktorými by im niekto chcel vysvetliť napr. čo je to CITES a prečo je zlé, ak štát toleruje alebo neadekvátne postihuje nelegálne držby chránených papagájov a pod. Na nich môžu zabrať, ak už, tak údernejšie pojmy a vety ako napr.: Špecialisti na boj proti kriminalite proti životnému prostrediu „musia" eliminovať aj národno-bezpečnostné riziká v súvislosti s nukleárnym, biologickým a chemickým terorizmom, možným teroristickým poškodzovaním a ohrozovaním prírodných zdrojov... a bez personálneho, funkcionárskeho a materiálneho posilnenia týchto špecialistov sa Slovensko vystavuje spomínaným národno-bezpečnostným rizikám... nikto iný sa na to lepšie nehodí... Takže príslušní funkcionári polície v podstate boli nepriamo postavení pred toto rozhodnutie :
a) podporiť a zabezpečiť špecialistov na environmentálnu kriminalitu personálne, funkcionársky a materiálne a to nie len pre oblasť boja proti poškodzovaniu životného prostredia, ale aj pre odhaľovanie rádioaktívnych a jadrových materiálov v rukách nepovolaných, teda odobriť investície do vybudovania odboru odhaľovania nebezpečných materiálov a environmentálnej kriminality, resp. do projektu jadrovej bezpečnosti,
b) alebo nepriamo zvýšiť riziko ohrozenia národno-bezpečnostných záujmov, resp. environmentálnej bezpečnosti, a to minimálne v rámci Slovenskej republiky.
Otázne je, či boli, a ak áno, či boli dostatočne informovaní aj o tomto:
Premnoženosť subjektov jadrovej bezpečnosti a ne/zodpovednosť špecialistov na environmentálnu kriminalitu
Na tak malý štát akým je Slovensko, sa jadrovou bezpečnosťou resp. problematikou materiálov dvojakého použitia u nás zaoberá pomerne dosť subjektov. Pri troche chcenia a vhodnej spolupráci je možné túto problematiku zvládnuť aj bez špeciálneho technického „vyzbrojovania" a vystrojovania polície a taktiež bez nákladných zahraničných školiacich policajných projektov v oblasti jadrovej bezpečnosti. Vytváranie podvojných štruktúr je, zvlášť pre tak malý štát akým je Slovensko, luxusom. Nehovoriac o to, že aj prezidiálni špecialisti na environmentálnu kriminalitu, neskôr aj na odhaľovanie nebezpečných materiálov, aj po skončení projektu jadrovej bezpečnosti a nafasovaní nie lacnej techniky si budú naďalej k prípadom, resp. zásahom volať na pomoc iné subjekty; čo aj sami potvrdili.
Zaujímavý je pohľad na zoznam subjektov, ktoré sa u nás zaoberajú jadrovou bezpečnosťou resp. problematikou materiálov dvojakého použitia, okrem spomínaných policajných špecialistov:
Výjazdové skupiny kontrolných chemických laboratórií Civilnej ochrany MV SR vykonávajúce meranie chemických a rádioaktívnych látok, či už v teréne alebo laboratóriu, a odber vzoriek,
Centrum rádiologickej, biologickej a chemickej ochrany Ministerstva obrany SR,
Odbor ochrany zdravia pred žiarením Úradu verejného zdravotníctva SR, výjazdové skupiny tohto úradu na danom úseku,
Úrad jadrového dozoru SR, z ktorého poverenia vykonáva firma HUMA-LAB APEKO, s.r.o. okrem iného poskytuje technickú a odbornú pomoc pri radiačných udalostiach, nehodách, príp. haváriách,
Chemické družstvo Záchrannej brigády Hasičského a záchranného zboru,
Colný kriminálny úrad,
SIS
VOS
a mal by aj odbor boja proti terorizmu Národnej kriminálnej agentúry.
Viaceré z vyššie uvedených subjektov majú o dosť lepšie predpoklady, či už personálne, odborné, alebo organizačné, na výkon činností, ktoré chcú na úseku jadrovej bezpečnosti vykonávať, a neraz dupľovať, pôvodne špecialisti na boj s environmentálnou kriminalitou. Napr. odbor boja proti terorizmu Národnej kriminálnej agentúry má lepšie personálne aj organizačné predpoklady na mapovanie nelegálneho obchodu s materiálmi dvojakého použitia. Výjazdové skupiny kontrolných chemických laboratórií majú oveľa lepšie predpoklady na zaisťovanie týchto materiálov. Atď. atď.
V tejto problematike existuje Spoločné medzirezortné usmernenie, kvázi medzirezortná dohoda na zabezpečenie spoločného postupu činnosti pri záchytoch rádioaktívnych a jadrových materiálov.