Na 4. najvyšší vrchol Európy - Zumsteinspitze 4.563 m

Autor: Marcel Burkert | 4.2.2014 o 12:05 | (upravené 29.12.2014 o 13:28) Karma článku: 11,84 | Prečítané:  1389x

Zumsteinspitze - 4. najvyšší vrchol Európy na západ od Kaukazu a 3. najvyšší v masíve Monte Rosa, ktorý sa rozprestiera na hraniciach medzi Talianskom a Švajčiarskom, resp. medzi talianskym regiónom Piemonte a švajčiarskym kantónom Wallis, vo Walliských Alpách, v podcelku Penninské Alpy. Našim "základným táborom" pre "zdolanie" tohto európskeho velikána bol kemp v pôsobivej horskej obci Alagna Valsesia; dnes už horskom stredisku:

Ale k príjemnejším veciam: Skoro ráno vyrážame z dediny na chatu Gnifetti (čo je náš druhý "základný tábor") míňajúc pritom očarujúce horské usadlosti.

Rýchla "aklimatizačka" na Corno del Camoscio 3.026 m.

Z Corno del Camoscio sa naľavo vynára Lyskamm 4.527 m, piaty najvyšší vrch Monte Rosy.

Desať násobné priblíženie vrchu Lyskamm. Pod ním viedieť chatu Gnifetti, teda náš dnešný cieľ. Už aby sme si tam otvárali pivo, ktoré si nesieme v ruksakoch...

Z ničoho nič sa ocitáme v hmle, a čochvíľa nedovidíme ani na 10 metrov.

O to väčšie prekvapenie nás ale čakalo po vyjasnení keď na horizonte nás "vítali" talianske velikány: zľava Gran Paradiso 4.061 m a la Grivola 3.969 m.

Vilo, z ďalekého Prešova.

"Zastávka" na chate Cittá di Mantova 3.470 m nad ktorou sa vypína Lyskamm.

Odtiaľ je to na chatu Gnifetti 3.647 m (vpravo hore) už iba na skok.

Na chate Gnifetti už dosť citeľne pociťujeme riedkosť vzduchu. Krátky výbeh do schodov na jedno vyššie poschodie pripadá ako výbeh na štvrté v bežných podmienkach. Ak si dobre pamätám, vo výške 4.000 metrov

Dole vidieť chatu Cittá di Mantova z ktorej sme prišli.

3 večerné "romantické" pohľady z chaty na Gran Paradiso (Taliansko):

Ale späť do reality: Ráno, pred zlatým klincom programu, sa rozhodujem či opäť raz podstúpim môj "čistý alpský štýl", čo znamená výstup na lačno, na cestu žiadne jedenie a pitie, spoľahnem sa na to, čo príroda dá, teda v tomto prípade "len" na vzduch so snehom. Voľba bola nakoniec dobrá. Bez záťaže sa mi šľapalo veľmi pohodlne, skoro ako na vychádzke:-) Napokon som nemusel siahnuť ani po snehu. Naprogramoval som sa až tak, že hladný ani smädný som nebol ani po príchode na chatu. Akoby som celý tento krásny deň D, teda výstupu na vrchol, čerpal energiu zo silných dojmov. V každom prípade, na tento štýl som zvyknutý a bez adekvátneho tréningu by som si ho nedovolil nikomu odporúčať; zvlášť nie na väčšie túry.

Pohľad na juhovýchod.

Začiatok výstupu a pohľad na juh na 153 km vzdialené trochu priblížené talianske Monviso 3.641 m.

Pod nami naša "základňa" a stále viac sa vzďaľujúce talianske 3-tisícovky.

Pohľad na juhozápad s Gran Paradisom v pozadí.

Pohľad na západ na Mont Blanc (po priblížení).

Pyramide Vincent 4.215 m.

Vlado, a zvyšok tímu. Vpravo by mal byť Corno Nero 4.321 m.

Vľavo Blanc a napravo Lyskamm.

3-tisícovky pod nami sa pomaly viac a viac javia ako "krtince".

Vo výške cca 4.100 sa nám prvý krát ukázal náš cieľ: Zumsteinspitze (vľavo). V strede Signalkuppe (Punta Gnifetti), ktorý je so svojimi 4.554 m piatym najvyšším vrchom Európy. Vpravo Parrotspitze.

Pomaly sa nám začínajú otvárať aj pohľady na sever na švajčiarske Alpy. Toto je krásavec Weisshorn 4.506 m (po priblížení).

Weisshorn (vpravo) odfotený o rok neskôr (2012).

Míňame Lyskamm (vľavo) a prvý krát vidíme Matterhorn a ďalších švajčiarskych krásavcov (úplne vpravo vykukuje spomínaný Weisshorn.

Niekedy je výstup aj o zostupe (zo sedla Colle del Lys 4.248 m). Pred nami Signalkuppe ako "na dlani".

Pomaly ale iste sa dýcha ťažšie, prestávky sú tým pádom častejšie. Veď vo výške 4.300 metrov, kde sa práve nachádzame, ak si dobre pamätám, je vzduch redší o cca 40% (aj keď to neplatí všade na Zemi; napr. v Andách je kvôli zakriveniu Zeme v takejto výške vzduchu trochu viac). Už sa teším ako to bude vyššie, lebo doposiaľ bol môj výškový rekord 4.303 m...

Pre vytvorenie predstavy o veľkosti útvaru môžu poslúžiť postavičky vľavo.

Vpravo Dent Blance 4.357 m.

Ešte stále čisto na území Talianska.

Pohľady naspäť do sedla.

Parťáci z "tímu". Tento zosynchronizovaný postoj nacvičovali už asi vopred na chate...

Po prvý krát na hranici Talianska so Švajčiarskom. Po trhlinách na ktoré sme narazili na začiatku trasy prišiel na radu druhý rizikový úsek. Riedky vzduch a únava zvyšujú riziko zakopnutia mačky o mačku alebo riziko pošmyknutia, ktoré sa niekedy môžu stať osudnými.

Po pomerne strmých nebezpečných zrázoch po oboch stranách chodníčka míňame tesne pod vrcholom sošku Madony (na ďalšom obrázku ju je vidieť naľavo) a

po cca 4 hodinách stojíme na vrchole. Cítime pocit veľkého uspokojenia a vďačnosť, že nám bolo dopriaté vidieť tieto nádherné prírodné "kulisy" obkolesujúce nás zo všetkých strán.

A tak si ideme vychutnať to čo sa tu dá vidieť. Toto je pohľad na východ (do Talianska), do údolia Macugnaga. Prevýšenie z jeho spodnej časti až tu nahor činí 2.600 m.

Pozn.: Zábery sa budú točiť smerom od východu k severu atď.

Takže sever a švajčiarsko-talianska hranica.

Zľava druhý najvyšší, tretí najvyšší a šiesty najvyšší vrchol Álp, alebo vrcholy Álp: Dufourspitze 4.634 m, Norden 4.618 m a hneď za ním napravo vzdialený Dom 4.545 m. Ak by sme počítali vrcholy masívu Monte Rosy ako jeden kopec, tak Dom by bol 3. najvyšším vrcholom Európy na západ od Kaukazu. Niekedy sa ešte samotný Duforspitze delí na 4 samostatné vrcholy, ale už na prvý pohľad je vidieť, že asi nie je správne takto umelo vyrábať štvortisícovky, resp. štvor tísíc pätstovky.

Nasledujúce 3 zábery sú priblíženia krajiny na horizonte z predošlej fotografie (zábery zľava doprava):

Zľava Lauterbrunnen Breithorn 3.870 m, Breithorn 3.875 m a najvyšší zo skupiny vpravo Mittaghorn 3.897 m.

Bernské Alpy a zľava švajčiarski fešáci: Aletschhorn 4.195, Mönch 4.099, Jungfrau 4.158 m a Aletschhorn 4.195 m.

70 km vzdialený Finsteraarhorn 4.247 m.

Pohľad na severozápad.

Zľava Gran Paradiso, Mont Blanc a za chrbtom Lyskamm.

Priblíženie na veľmi pôsobivé vrcholy Ludvigshohe 4.341 m a Corno Nero 4.321 m za ním.

Postupne sme sa dostali až k pohľadu na juh na Parrotspitze.

Pohľad na juhovýchod na Signalkuppe 4.544 m - náš ďalší cieľ, s chatou Margheritou, najvyššie položenou chatou v Európe, postavenou, je to neuveriteľné, ale už koncom 19. storočia.

Fotené v dňoch: 2.- 4. júla 2011

Na záver ešte 3 vypožičané zábery na Zumstienspitze zo strán z ktorých sme ho my nevideli:

Zumsteinspitze (v strede) z Nordenu. Vľavo Signalcuppe a vpravo Dufourspitze.

Vľavo Signalcuppe, vpravo Zumsteinspitze. Záber zo severo-východu.

Štvorica Signalcuppe, Zumsteinspitze, Dufourspitze a Norden zo severo-východu.