Úvodom by som sa chcel zmieniť o tom, že z odpovedí policajného prezídia na nosné otázky zo spomínanej žiadosti vyplýva zjavný nezáujem polície, resp. jej špecialistov na boj proti environmentálnej kriminalite, vedieť, aký je ďalší osud ňou vyšetrených skutočných, nie umelých prípadov environmentálnej kriminality, po ich odovzdaní prokuratúre, resp. súdu. Takýto prístup - nezáujem mapovať efektivitu svojej práce, možno zo strachu z nemilého poznania, hlavne že daňový poplatník sa mi skladá na výplatu, je chorý. Bude ešte o tom reč.
Pojem "skutočnej environmentálnej kriminality":
Environmentálna kriminalita je cudzí, resp. sofistifikovanejší názov pre kriminalitu proti životnému prostrediu.
Pojem "tzv. environmentálnej kriminality":
Naproti tomu „takzvaná environmentálna kriminalita" je pojem, pod ktorý je umelo alebo účelovo priradené to, čo s problematikou životného prostredia má do činenia asi toľko čo lúpež spáchaná v lesoparku. Konkrétne ide o ohrozovanie zdravia závadovými potravinami, nelegálna držba jadrových materiálov a pod. V druhom rade ide o drobné krádeže vyrúbaného dreva, krádež hrubších haluzí, prisvojenie si zrazenej divej zveri, vrátane tej drobnej, ako je bažant, králik divý, či drobné pytliactva rýb v hodnote pár eur.
Obsah:
Úvod - okrem obsahu zahŕňa aj:
- Pojem environmentálnej kriminality
- Rozdiel medzi skutočnou a umelou environmentálnou kriminalitou
- Odôvodnenie žiadosti o podanie informácií adresovanej Prezídiu PZ
Premnoženie subjektov v "boji proti environmentálnej kriminalite"
- Prečo je problematika environmentálnej kriminality na chvoste priorít polície
- Schéma premnoženia subjektov na ochranu životného prostredia
Živenie sa na malých rybách v prospech veľkých
- Čomu všetkému sa venujú alebo slúžia špecialisti na environmentálnu kriminalitu
- Jadro boja proti environmentálnej kriminalite
- Keď priestupky a drobná majetková kriminalita sú povýšené na environmentálnu kriminalitu
Efektivita boja proti environmentálnej kriminalite
Komu slúži odbor odhaľovania nebezpečných materiálov a environmentálnej kriminality Prezídia PZ
- "Koľko ľudí bolo odsúdených za skutočnú environmentálnu kriminalitu?" "To nás nezaujíma!"
- Prečo by nás to malo zaujímať?
- Vysvetlime si prečo.
Komu slúži zvyšovanie vážnosti environmentálnej kriminality jadrovou
- Degradácia ochrany životného prostredia niečím, čo k nej nepatrí
- Chce sa riešiť všetko, ale poriadne sotva niečo
- Pojem „environmentálna bezpečnosť"
- Zamlčiavané B
- Do veľkej miery vykonštruované riziko a vykonštruovaná nenahraditeľnosť
- Schéma premnoženie subjektov venujúcich sa jadrovej bezpečnosti
- Je potrebné využiť alibizmus, strach a lásku k funkciám top funkcionárov PZ
- Vedieť v tom plávať
- Účel svätí prostriedky?
- Čomu slúži projekt jadrovej bezpečnosti
- Aká bude jeho využiteľnosť v porovnaní s nákladmi
- Ak náhodou dôjde k nejakému útoku alebo zneužitiu jadrových materiálov
- Aká bude zodpovednosť odboru environmentálnej kriminality?
- Jeden malý odbor predsa tomu nemohol zabrániť.
- Zvlášť ak sa musel venovať aj pytliactvu na chovnú zver a mnohému inému!
Okrem environmentálnej bezpečnosti sa staráme aj o jadrovú
- Mýtus o nenahraditeľnosti?
- Nejde tu iba o bombastické divadlo?
- Menej ako šafranu
- Kto bude po projekte jadrovej bezpečnosti v skutočnosti zaisťovať jadrové materiály
- Argumenty a protiargumenty nenahraditeľnosti
- Nezamlčiava sa tu Medzirezortná dohoda na zabezpečenie spoločného postupu činnosti pri záchytoch rádioaktívnych a jadrových materiáloch?
- Paradox.
„Riešenie" jadrovej kriminality na „francúzsky spôsob"
- Francúzsky „vzor" a definitívne spochybnené poslanie elitného úradu polície (UBOK)
- Francúzska vzor funguje na úplne iných základoch a nevenuje sa problematike environmentálnej kriminality.
Environmentálna polícia, egoizmus a demagógia
- Ukážkový príklad neefektívneho fungovania štátnych štruktúr
- Trochu demagógie a zamlčiavania
- Na akom základe v skutočnosti fungujú environmentálne polície v zahraničí?
- Prečo to tak nemôže byť aj na Slovensku
- Stojí v ceste aj alebo najmä strach o stoličky?
- Keď sa ochrana prírody stáva nie cieľom ale prostriedkom
- Environmentálna polícia „snov" - podľa návrhu Generálnej prokuratúry a MP SR.
Finty v štatistikách environmentálnej kriminality
- Výrub statnejšieho stromu na vlastnom pozemku bez povolenia je tým istým trestným činom ako pašovanie chránených druhov živočíchov
- Dvojnásobné započítavanie škody ulovených chránených živočíchoch.
Odchované živočíchy sa ľahko môžu stať „pašovanými"
- Komu to vyhovuje a čomu to slúži?
„Uplatňovanie" dohody CITES na Slovensku a údajne 3. najvýnosnejší čierny obchod...
- Ako vyzerá „boj" proti nemu na Slovensku?
- Viac tolerovaný ako postihovaný
- „Kvôli jednej stratenej bitke si nenecháme prehrať celú vojnu!"
- Koľko už bolo prehraných vojen a koľko z nich bolo strategických
- Slovenská inšpekcia životného prostredia zo zúfalstva rieši trestné činy aspoň ako priestupky
- Zväčša premrhané peniaze na školenia.
Na Slovensku samotné pytliactvo na chránené živočíchy spravidla trestné nie je
- „Odstrašujúce tresty" pre poľovníkov
- Paradox: Pytliaci s povolenkami na lov a s požehnaním polície a prokuratúry.
Osobitná časť:
Bude v nej zverejnených zopár trestných prípadov, ktoré prokuratúry za asistencie Generálnej prokuratúry úspešne zniesli zo sveta; aj keď minimálne mali o nich pojednávať súdy. Nedostali však šancu!
Žiadosť o informácie (jej odôvodnenie):
"Vzhľadom na to, že ide o pomerne veľa okruhov otázok, vopred dávam súhlas o predlženie lehoty na 2 mesiace. Ide síce o viacero otázok, ale ich zodpovedanie by pre špecialistov na environmentálnu kriminalitu, zvlášť ak robia kontrolnú a metodickú činnosť voči krajským a okresným riaditeľstvám PZ, nemalo byť väčším problémom. Vo viacerých bodoch žiadosti by predpokladám mohlo stačiť preposlať túto faxom na krajské alebo okresné riaditeľstvá PZ a následne informácie len zhromaždiť ako sa to na úseku environmentálnej kriminality na Prezídiu PZ pravidelne robilo vrátane viacerých podobných okruhoch otázok o ktoré žiadam. Robilo sa tak 2 krát ročne, minimálne do marca 2010, kedy som musel z tohto z úseku nedobrovoľne odísť (s odôvodnením posilnenia úseku ekonomickej kriminality, odkiaľ pár mesiacov pred tým prišiel iný kolega posilniť práve úsek environmentálny, ktorý som ja musel opustiť, aj napriek tomu, že štát počas 10-tich rokov do mojej špecializácie investoval nemálo peňazí na rôzne školenia, kurzy a pod. Bližšie na: http://burkert.blog.sme.sk/c/250140/Ako-prichadza-policia-o-produktivnych-policajtov.html). Stalo sa tak v najproduktívnejšom veku policajta, kedy by policajt mal zúročovať skúsenosti a vedomosti ktoré rokmi získal. Keďže sa mi to viac menej nepodarilo (nie len mojou zásluhou) a aby som aspoň čiastočne splatil daňovým poplatníkom to, čo do mojej špecializácie investovali, spracoval som pár článkov s pracovným názvom „Zvrátenosti v boji proti environmentálnej kriminalite?" (obsah prikladám v prílohe žiadosti), ktoré chcem po obdržaní Vašej odpovede zverejniť, aby som aspoň takto snáď prispel svojim malým podielom k efektívnejšiemu riešeniu environmentálnej kriminality.
Vychádzam pri tom z toho, že ak sa čokoľvek má v štátnej správe posunúť dopredu, nie len v oblasti boja proti environmentálnej kriminalite, základom k tomu je nezatvárať oči pred problémami alebo dokonca zvrátenosťami, ale na nich verejne poukazovať; zvlášť ak sú ukryté pred zrakmi verejnosti a tými, čo majú moc veci zásadne meniť k lepšiemu. Bol by som preto veľmi rád, ak by sa táto žiadosť nepovažovala za útok ale za príležitosť o prehodnotenie doterajšej činnosti a postojov, či tieto boli alebo sú správne, alebo menej správne, alebo nebodaj niekedy zvrátené.
Chcem veriť tomu, že k zodpovedaniu daných otázok bude zo strany kompetentných zložiek polície pristúpené zodpovedne, nie so snahou odbiť žiadateľa s tým, že polícia nemá dané informácie spracované a nie je jej povinnosťou ich spracovávať, a to ani vtedy keď spracovanie týchto informácií by mohlo byť aj pre samotnú políciu užitočné."