Keby som bol poslancom Národnej rady SR...

Autor: Marcel Burkert | 2.1.2012 o 13:45 | (upravené 28.3.2015 o 15:17) Karma článku: 6,19 | Prečítané:  1239x

Pred cca 15 rokmi som si myslel, že všetci ľudia s ktorými si dobre rozumiem zákonite musia mať podobné „politické vyznanie" ako ja. Keď som sa časom presviedčal aj o opaku, zakaždým som si kládol otázku: To sú tí ľudia tak slepí? A čo ak sa aj oni rovnako dívajú na mňa? Dospel som k záveru, že jednotliví politickí predstavitelia do veľkej miery stelesňujú vlastnosti a želania jednotlivých základných typov ľudí tohto národa a že nie náhodou nám vždy vládnu takí politici s ktorými je zakaždým minimálne polovina národa nespokojná. 

Neušlo mi pozornosti, že väčšina z nás žije v predstave, že keby ostatní boli tak politicky osvietení ako my, keby volili tak ako my, na Slovensku by sa vyriešili mnohé problémy... Je to možné? A akí by sme boli my sami, ak by sme boli na miestach často krát nenávidených politikov? Do akej miery by sme slúžili občanom a do akej miery sebe, resp. svojim? Osobne ma odpoveď na túto otázku zaujíma tak, že aj preto som sa rozhodol kandidovať za poslanca. A pre prípad, že by sa to čírou náhodou stalo skutočnosťou:) skompletizoval som zoznam zmien, ktoré by som chcel v príslušných výboroch parlamentu iniciovať, odôvodňovať a podporovať.          

1. Stop podporovaniu ignorovania nutnosti plánovaného rodičovstva. V opačnom prípade sa na Slovensku možno už o 20 rokov dožijme apokalypsy; ak sa medzitým nestane zázrak. Ak niekto plodí jedno dieťa za druhým aj keď sám je odkázaný na sociálne dávky, skôr by mal byť braný na zodpovednosť za zanedbávanie povinnej výživy, ako byť za takúto činnosť odmeňovaný alebo podporovaný. Rodinné prídavky a rodičovský príspevok by mali byť maximálne len na dve deti. Samozrejme, bez spätnej účinnosti. Kto by chcel detí viac, nech sa páči, ale len za svoje, nie za peniaze daňových poplatníkov, prípadne jeden z rodičov by si mohol uplatňovať úľavu na dani z príjmu alebo inú daňovú kompenzáciu. Bližšie: http://burkert.blog.sme.sk/c/114401/Prvy-krok-k-efektivnej-pomoci-Romom.html

1a. Zavedenie „sociálneho pracovného pomeru". Vie niekto uviesť aspoň jednu výhodu toho, že za poskytovanie finančnej sociálnej pomoci spoločnosť nepožaduje ani len symbolické vyrovnanie? Nevýhody tohto stavu nie je problém vymenovať. Takýto pomer by v konečnom dôsledku bol v prvom rade k dobru tých, čo sú odkázaní na sociálne dávky.        

2. Stop prevádzaniu zadlžených firiem na tzv. biele kone a stop tunelárom firiem. http://stopalibizmu.blog.sme.sk/c/262567/Poskodzovanie-veritelov-s-pomocou-fy-Bankrot-a-s-pozehnanim-statu.html,    http://stopalibizmu.blog.sme.sk/c/265690/Ministerka-spravodlivosti-nechce-kriminalizovat-tunelarov-firiem.html

3. Doplnenie Trestného zákona o trestný čin: Prijímanie alebo poskytovanie neoprávnenej výhody vo väčšom rozsahu. Je normálne ak napr. minister vnútra ignorujúc nariadenie ministra vnútra, ktoré stanovuje výberové konania na posty policajných pridelencov v zahraničí, daruje takúto mimoriadne lukratívnu funkciu tomu, komu chce on sám bez predpísaného výberového konania? Ten niekto mu to samozrejme môže niekedy v budúcnosti podobným netrestným spôsobom vrátiť. Alebo ďalší príklad: Rozhodca dôležitého futbalového zápasu pri spornom zákroku môže rozhodnúť tak alebo onak. Dajme tomu, že sa rozhodne odpískať pokutový kop, na základe ktorého jedno mužstvo vyhrá a druhé prehrá. Aby víťazné mužstvo ukázalo rozhodcovi, že si jeho rozhodnutie cení, aj keď rozhodca mohol pokutový kop aj neodpískať, pošle mu odmenu ako pozornosť za objektívnosť. Rozhodca môže tušiť o čo ide, ale radšej sa tým nezaoberá.

4. Ako riešiť susedské spory a predchádzať tomu, čo sa v r. 2010 stalo v Devínskej Novej Vsi: http://burkert.blog.sme.sk/c/240238/Lahostajny-pristup-statu-k-rieseniu-susedskych-sporov.html

5. Zdravotné poistenie by malo zohľadňovať to, ako sa kto k svojmu zdraviu stavia. V súčasnosti mnohí zodpovední doplácajú na mnohých, voči svojmu zdraviu zjavne nezodpovedných. Tento bezhraničný solidárny systém pomáha zdravotníctvu ku kolapsu. SEN

6. Odpolitizovanie polície ako nevyhnutný predpoklad k právnemu štátu. SEN http://burkert.blog.sme.sk/c/238676/Pravny-stat-ma-mat-apoliticku-nie-babkovu-policiu.html

7. Riešenie aspoň niektorých zo zvráteností v polícii: http://burkert.blog.sme.sk/c/244025/Zvratenosti-panujuce-v-Policajnom-zbore.html,    http://stopalibizmu.blog.sme.sk/c/261689/Vraj-inspiracia-britskym-modelom-policie.html

8. Generálna oprava Generálnej prokuratúry. Zamedzenie toho, aby sa prokuratúry mohli bez problémov stavať do pozície súdov, alebo, keď sa im zachce, do pozície orgánov činných v trestnom obhajovaní. Prokuratúry neraz alibisticky zastavujú opodstatnené trestné stíhania. Tých prípadov, ktoré sa účelovo nedostali pred súd je veľmi veľa. Niečo o systéme prokuratúry: http://burkert.blog.sme.sk/c/245696/Generalna-prokuratura-potrebuje-generalnu-opravu.html.  

9. Zrušenie nadradenosti práva poľovníctva a rybárstva a z toho vyplývajúcich zvráteností:  http://stopalibizmu.blog.sme.sk/c/257096/Zrusme-konecne-nadradenost-prava-polovnictva-a-rybarstva.html

10. Ako predchádzať neoprávnenému nakladaniu s odpadmi: http://burkert.blog.sme.sk/c/284440/Nie-len-Lunik-IX-vynika-poriadkom.html

11. Vlkov považuje medzinárodná dohoda CITES, ktorej signatárom je aj Slovensko, za živočíchov kriticky ohrozených vyhynutím. Na Slovensku ich je však možné strieľať v zimných mesiacov viac menej neobmedzene. A to napriek tomu, že naše orgány ochrany prírody nemajú adekvátne zmapované ich počty. Spoliehajú sa len na štatistiky poľovníkov, čo je neakceptovateľné, nakoľko u poľovníkov ide o stret záujmov. Vlk pre mnohých z nich je len zbytočnou konkurenciou a škodnou. Preto je to potrebné zakázať do času objektívneho zmapovania populácie vlkov na Slovensku.          

12. Zákaz náhodných, teda ozdravných ťažieb bez kontroly ich opodstatnenosti príslušnými orgánmi. Na Slovensku je už roky možná taká zvrátenosť, že ak sa majiteľ lesa, alebo lesníci v štátnych lesoch rozhodnú rúbať nad rámec lesohospodárskeho plánu, stačí ak dodatočne nahlásia na lesný úrad, že ich les napadol lykožrút a pod. a preto zakročili a vyrúbali nákazu, napr. o rozmere jedného hektára.      

13. V súčasnosti prevláda názor, že dodržiavať rýchlosť sa oplatí len na miestach, kde sa práve vykonáva cestná kontrola. Preto je potrebné buď zrušiť cestné kontroly, alebo, v prípade, že potrebné predsa len sú, prehodnotiť efektívnosť viacerých obmedzených rýchlostí na Slovensku a zakázať rozhlasovým staniciam upozorňovať na konkrétne výkony cestných kontrol. Tým dochádza z veľkej časti k ich zmareniu, alebo výraznému zníženiu ich efektívnosti. Načo ich financuje daňový poplatník? http://burkert.blog.sme.sk/c/103711/Marenie-vykonu-cestnych-kontrol.html

14. Zákaz bilbordov v predvolebných kampaniach. Veď nemajú žiadnu výpovednú hodnotu a na základe nich sa môžu rozhodovať iba nemysliaci voliči. Stojí to neskutočné peniaze aj daňových poplatníkov. Ďalej výrazné zníženie stropu pre použitie peňazí vo volebnej kampani aby sa šance aspoň trochu vyrovnali medzi bohatými a nebohatými stranami.  SEN

15. Odmeny funkcionárom v štátnej správe v čase hospodárskej krízy a každoročného zadlžovania štátu sú neetické najmä voči dôchodcom. Zakázať ich minimálne do doby, kým sa narastanie štátneho dlhu nezastaví.  Komu sa v štátnej správe máli, a nie je ochotný adekvátne pracovať "len" za plat, môže ísť do súkromnej sféry. http://stopalibizmu.blog.sme.sk/c/282936/Dochodcovia-neprispejete-na-odmeny-ministerskym-uradnikom.html,   http://stopalibizmu.blog.sme.sk/c/280989/Pan-Miklos-a-spol-rozhadzujte-laskovo-len-zo-svojho.html

16. Platy poslancov určiť takým násobkom minimálnej alebo priemernej mzdy, za ktorý by zahlasovala najväčšia časť voličov v referende; dajme tomu z 3 možností. Podobne by sa mohli určiť platy sudcom, prokurátorom, lekárom, učiteľom atď. Čo sa týka platu poslanca, ten dnes môže byť dosť lákavý, ale myslím si, že mnohí ľudia by prácu poslanca dokázali vykonávať minimálne na rovnakej úrovni ako doterajší poslanci, ak nie o dosť lepšie a to hoci "len" za tretinový plat oproti tomu dnešnému. A boli by spokojní. Práca poslanca by mala byť v prvom rade poslaním. Nemyslím si, že práca poslanca je užitočnejšia alebo náročnejšia napr. ako práca učiteľa. Napriek tomu ten zarába cca 6 násobne menej, resp. poslanec 6 násobne viac. A to je choré. SEN    

17. Zrušenie 50%-ného kvóra u referenda. Bez ohľadu na počet zúčastnených voličov na ňom, by bolo vždy platné. Nech rozhodujú tí, ktorým na veciach verejných záleží. Veď nikomu sa neuberá možnosť tiež sa referenda zúčastniť. SEN      

18. Zrušiť niektoré ministerstvá: Ministerstvo hospodárstva zlúčiť s Ministerstvom pôdohospodárstva pod nejakým spoločným názvom. Podobne zbytočný je samostatný rezort  Ministerstva kultúry. SEN 

19. Zrušiť existujúce spravodajské služby a nahradiť ich jednou a celkový rozpočet na ich fungovanie znížiť pre začiatok minimálne o tretinu. http://burkert.blog.sme.sk/c/283407/Komu-predovsetkym-sluzi-Vojenske-obranne-spravodajstvo.html SEN

20. Zrušiť Vyššie územné celky. Sú viac menej zbytočnými a neraz kontraproduktívnymi prvkami v spoločnosti. Výrazne tiež znížiť počet okresov. SEN

21. Polovina poslancov parlamentu (jedna komora paralmentu) by mala zastupovať nie politické strany, ale jednotlivé okresy alebo volebné obvody z ktorých kandidáti by boli priamo volení do parlamentu. SEN

22. Definovať priority fungovania štátu na 10 rokov vopred s tým, že tieto by mali byť prijímané ústavnou väčšinou. Aspoň sa o to pokúsiť. SEN

23. Včleniť mestské polície do štruktúr štátnej polície. Poriadková polícia u štátnej polície robí približne to isté ako mestská polícia. Preto je to viac menej zbytočné trieštenie a mrhanie silami a prostriedkami. SEN

24. Dať mestskej polícii oprávnenie používať pri plnení určitých úloh civilný odev. V uniforme sa dosť problematicky odhaľujú tí psíčkari, ktorí nespratávajú z trávnikov exkrementy po svojich miláčkoch.      

Doplnené 5.3.2012

Body uvedené v úvodzovkách mi zaslali ľudia v diskusiách, a keďže sa s nimi plne stotožňujem, dovolím si ich tu uviesť:        

25. Prehodnotenie opodstatnenosti existencie Najvyššieho kontrolného úradu. Buď ten úrad úplne zrušiť ako neefektívny, alebo urobiť aspoň z jednej tretiny jeho pracovníkov vyšetrovateľov, resp. tzv. orgány činné v trestnom konaní. Alebo časť policajného úradu boja proti korupcii začleniť do štruktúr NKÚ. Alebo NKÚ pod policajné prezídium.  

27. Žiadne luxusné autá pre ministrov a ich sekčných riaditeľov. Do doby, kým si štát nebude musieť na svoj chod požičiavať z bánk zadlžovať daňových poplatníkov.

28. Právo prednostenej jazdy iba pre zásahové vozidlá polície, hasičov, sanitky, samozrejme len za použitia majákov a výstražných zvukových znamení. Nie pre ministrov, ktorí sa ponáhľajú pred voľbami za voličmi, rovnako nie pre policajného prezidenta uháňajúceho dvestovkou cez Slovensko na poradu do Koších, a na podobné nezmysly.     

29. Povinný pokus mediácie pri vybraných sporoch. Znamenalo by to odľahčenie súdov. Ďalšie výhody mimosúdnych riešení sporov sú uvádzané tu:http://burkert.blog.sme.sk/c/237899/Vyhody-mediacie-v-porovnani-so-sudnymi-rieseniami-sporov.html

30. Podpora domácich firiem rovnakým percentom, ako zahraničných. Ako vytváraťnové pracovné miesta: http://burkert.blog.sme.sk/clanok.asp?cl=287148  

31. Povinné riadne výberové konania v štátnej a verejnej správe, nie len formálne alebo žiadne ako je tomu zväčša zvykom. Vytvorenie špeciálnej internetovej stránky na nahlasovanie prípadov porušovania, prísne sankcionovanie, námatkové kontroly.     

32. Funkčné obdobia pre poslancov, starostov, primátorov a županov len na 2 maximálne 3 volebné obdobia. Dôvody? Profesionálna deformácia, pokles výkonnosti, zotrvačnosť, absencia nových nápadov, predchádzanie rodinkárstvu a robenie si biznisu z politiky.    

33. Nezlúčiteľnosť funckií poslanca NR SR so starostovaním, primátorovaním a župančením.

34. "Zrušiť 5 mesačné odstupné poslancovi NR SR a 3 mesačné odstupné členovi vlády, sudcovi Ústavného súdu, predsedovi a podpredsedovi Najvyššieho kontrolného úradu a generálnemu prokurátorovi. Zdaniť paušálne náhrady." Plat poslanca by sa mal odvíjať od najnižšej mzdy. Navrhoval by som maximálne 9 násobok čo je zhruba o 1/3 menej ako je tomu dnes. Alebo mal by sa odvíjať od priemerného denného vymeriavacieho základu evidovaného nezamestnaného a iných položiek. Aby poslanci hľadali možnosti ako ľudí zamestnať a za čo najlepší plat. 

35. „Počas minulých rokov sme boli svedkami prípadov, pri ktorých poslanci vyhlasovali, že by sa sami vzdali imunity, že poprosia kolegov poslancov o zbavenie imunity... a kolegovia poslanci rozhodli tak, že poslanec na trestné stíhanie nebol vydaný. Preto je treba článok č. 78 Ústavy SR doplniť o bod č. 6 v duchu: Imunity sa môže poslanec vzdať aj osobným vyhlásením na schôdzi Národnej rady SR. Prvú možnosť na zbavenie sa imunity by mal poslanec pri skladaní poslaneckého sľubu, kde by súčasťou sľubu bolo aj vyhlásenie, či si imunitu ponecháva alebo sa jej zrieka. Tu by sa hneď na začiatku oddelila plevel od pšenice. A počas volebného obdobia, ak by prišla do NR SR žiadosť o vydanie poslanca na trestné stíhanie by sa ukázal charakter toho konkrétneho poslanca lebo už by sa nemohol schovávať za rozprávky, že on by sa aj vzdal imunity, ale nemôže, lebo musí rozhodnúť plénum NR SR."

36. „Prax ukázala, že riešiť čierne stavby podľa súčasného stavebného zákona nie je efektívne, a hlavne jednotlivé ustanovenia nie sú v prípade jeho porušenia pre stavebníka odstrašujúce.
Preto je potrebné, aby každá čierna stavba bola automaticky po zistení zbúraná a neexistovala možnosť dodatočnej legalizácie stavby. Takisto je potrebné zmeniť výšku pokút, ktoré by mali byť stanovené v percentách z hodnoty stavby. Pri veľkých projektoch, kde dochádza najčastejšie k porušovaniu, je pre stavebníka súčasná výška pokút len symbolickým mementom a predstavuje zanedbateľnú výšku vzhľadom k hodnote stavby. Preto to ani v skutočnosti nemožno nazvať sankciou, nie ešte, aby to pôsobilo preventívne a zákon si vynucoval jeho dodržiavanie."

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?