Mastné odmeny za periodicky opakujúce sa kozmetické reorganizácie polície

Autor: Marcel Burkert | 10.1.2011 o 6:56 | (upravené 28.3.2015 o 18:11) Karma článku: 7,21 | Prečítané:  1574x

Po "prevalení" údajne prvého kola odmien, boli 3 a pol tisíc eurové koncoročné odmeny novým krajským riaditeľom PZ a cca 2 tisíc eurové odmeny ich zástupcom a novým riaditeľom policajných úradov zdôvodnené najmä tým, že títo funkcionári ušetrili, zatiaľ nevedno komu, niekoľko násobne viac; a to organizačnými zmenami. Otázka ale znie, či nie je náhodou náplňou práce, alebo dokonca nepísanou povinnosťou manažérov v službách štátu dbať o čo najekonomickejšiu a najefektívnejšiu štruktúru zverených organizačných zložiek, na ktorú by nemuseli extrémne doplácať daňoví poplatníci. V tejto súvislosti sú tu ešte tieto otázky:  

- Nedostali za bývalého vedenia polície za tú istú činnosť, teda "reorganizáciu reorganizície reorganizácií", podobné odmeny aj iní funkcionári, konkrétne tí, ktorí spískali práve tú organizačnú štruktúru, ktorú sa nové vedenie Policajného zboru rozhodlo zmeniť? Konkrétne ide o rozdelenie vyšetrovateľov a kriminalistov na samostatné odbory, aby mali k sebe ešte ďalej, aj keď takéto rozdelenie policajtov zaoberajúcich sa objasňovaním trestných činov existuje len v post komunistických krajinách, aj to už nie vo všetkých.   

- Ak stará organizačná štruktúra PZ bola vzhľadom k nákladom na jej „fungovanie" minimálne, alebo málo efektívna, a zrejme bola, ak ju bolo potrebné zmeniť, prečo nie sú braní na zodpovednosť tí, ktorí ju „spackali"? Za čo brali nemalé funkčné platy, osobné príplatky neraz presahujúce priemernú mzdu, prehnané príplatky za riadenie a slušné odmeny? Za vytvorenie predraženej a málo efektívnej organizačnej štruktúry? Je to tragikomické ako sa polícia stále reorganizuje, minimálne každé 4 roky, niekedy aj častejšie, a stále za to niekto dostáva vyznamenania či odmeny. 

- Vypracovali odmenení funkcionári prácne svoju vlastnú koncepciu reorganizácie a potom ju aj vo svojej pôsobnosti sami zrealizovali, alebo len zhora tupo prijali „manuál" s inštrukciami, napr. ktoré odbory a oddelenia treba zrušiť, ktoré vytvoriť, komu náplň práce rozšíriť atď.? Nedostali  mastné odmeny viac menej len za „odborný dozor" a za delegovanie úloh na svojich riaditeľov odborov a pod.?

- Iniciovali by nejakú zásadnejšiu a hlavne efektívnejšiu reorganizáciu aj sami od seba bez popudu ministra vnútra? (Z policajnej štruktúry platnej do roku 2010, novú nepoznám, vyplýva, že funkcionárom PZ vo všeobecnosti vždy záležalo na tom, aby mali pod sebou čo najviac odborov a oddelení, aj keď často krát umelo vytvorených, lebo tým vyniklo aj ich vlastné postavenie, ich vlastná dôležitosť, bez ohľadu na to, čo by na takúto luxusnú štruktúru povedal daňový poplatník alebo nezaujatý odborník na fungovanie polície. Stačí si porovnať napr. organizačnú štruktúru slovenskej polície s francúzskou a každému je hneď jasné, že v našej polícii ide o korytá a vládne v nej alibizmus. Myslím si, že ani posledná reorganizácia na tom veľa nezmenila. Policajti môžu porovnávať: http://burkert.blog.sme.sk/c/236756/Tazkopadny-model-slovenskej-policie.html).         

- Nedostali niektorí z priamych vykonávateľov reorganizácie justičnej a kriminálnej polície, myslím tým hlavne niektorých "nižších" funkcionárov, ktorí maľovali chlieviky novej štruktúry, dosadzovali do nich svojich, alebo nadiktovaných „panáčikov", atď., za jednu a tú istú činnosť , „reorganizáciu", odmenu dva krát? Teda za bývalého, aj za nového vedenia, resp. za túto aj predošlú reorganizáciu? (Sú určité typy funkcionárov, ktoré sa dokážu stotožniť úplne s každým vedením polície, teda aj so všetkým tým špinavým, čo toto vedenie kryje, či toleruje, alebo robí, keďže nie je apolitické. Prežívajú na funkciách, alebo lukratívnych stoličkách každú vládu a preto by som sa nedivil, ak budú z "presvedčenia" podporovať a vykonávať aj ďalšiu reorganizáciu týchto dvoch služieb, ktorá zmení tú, za ktorú boli nedávno odmenení. A možno budú mať potom zas dobrý pocit z dobre odvedenej práce... podľa predstáv nového vedenia).      

- Vraj 3.500 eurové odmeny dostali len tí, ktorí urobili niečo viac, než sa bežne očakáva od policajta. Aj keď dostať mastnú odmenu nie priestupkom, ani hanbou, predsa len je tu ďalšia otázka: Pracovali priami realizátori reorganizácie nad rámec svojej pracovnej doby? A ak áno, sú ich nadčasy podložené konkrétnymi úkonmi? Zisťoval niekto či prípadné nadčasy náhodou neboli preplatené? Nepostačuje ak štedro odmenení funkcionári dostávajú k funkčnému platu mesačne aj veľmi slušné tzv. osobné? Za čo sú tie osobné príplatky, ktoré samé neraz o dosť presahujú celé platy bežných občianskych zamestnancov pracujúcich na MV SR? Nie náhodou za to, že robia niečo viac než sa očakáva? Je zaujímavé, že každý vysoký policajný funkcionár je po výmene vlády odvolaný z funkcie napriek tomu, že si svoje povinnosti, usudzujúc z vyplácania štedrých odmien a kráľovského osobného príspevku, plnil nad rámec toho, čo sa od neho očakávalo... Preto by malo byť logicky choré: buď odvolávanie týchto funkcionárov po každej výmene vlády, alebo vyplácanie im štedrých príplatkov za riadenie a odmien.   

- Kontroluje vôbec minister vnútra a policajný prezident mesačne opodstatnenosť vyplácania týchto osobných príplatkov krajským riaditeľom a riaditeľom prezidiálnych úradov? Skutočne títo potrebujú k týmto príplatkom ešte aj mastné odmeny?

- Ako je možné, že policajti, ktorí riskujúc svoj život zachránili život účastníkovi nehody tým, že ho vytiahli z auta u ktorého hrozil výbuch, alebo osobe ktorú policajt vytiahol zo studeného Váhu, dostali odmenu 500 Eur a spomínaní policajní funkcionári dostali 4 a 7 násobne vyššiu odmenu za reorganizáciu, ktorú ani sami nevymysleli, neiniciovali a možno ani sami priamo nezrealizovali? Nedostávajú náhodou títo funkcionári za údajnú nadprácu mesačne k funkčnému platu okrem už spomínaných osobných príplatkov tiež príplatky za riadenie, ktoré tak isto neraz presahujú výšku platov občianskych zamestnancov? Čím by boli šéfovia bez obyčajných policajtov? Nemala by preto výška ich odmien oveľa viac korešpondovať s odmenami bežných policajtov, na čo posledne správne poukázal aj šéf policajných odborov?          

- Ak boli spomínané odmeny podľa ministra vnútra a prezidenta PZ opodstatnené, otázka znie, či by nemalo byť rovnako opodstatnené aj zníženie osobných príplatkov u zodpovedných funkcionárov PZ napr. za to, že za prípady podozrení z veľkej korupcie, vrátane nespočetných káuz bývalej vlády, nebol nikto, nie že obžalovaný, ale ani obvinený, pričom podobné je to u prípadov závažnej ekonomickej trestnej činnosti, nehovoriac o viacerých neobjasnených vraždách.

- Je si myslím choré, ak štát stále žije na dlh, dokonca aj v budúcom roku jeho dlh narastie, no napriek tomu sa už aj tak dobre plateným štátnym manažérom navyše vyplácajú štedré odmeny, ktoré sú napr. štvornásobkom priemerných platov daňových poplatníkov. Nemali by sa preto odmeny policajným a iným štátnym manažérom vyplácať len vtedy, ak štátny rozpočet bude vyrovnaný a keď s ich prácou budú spokojní najmä občania, ktorí by do výšky ich odmien tiež mali čo povedať?

P.S.: Tento článok nie je spochybňovaním práce ministra vnútra alebo prezidenta PZ ako takej, ale len snahou o konštruktívnu kritiku, lebo verím tomu, že táto môže napomôcť k ozdraveniu polície.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?